מצוקי חוף-ים נתניה

Netanya City sea cliffs a view from above
Netanya City sea cliffs a view from above
מצוקי העיר נתניה במבט מבימת המצוק

מצוקי חוף-ים נתניה

לנתניה רצועת חוף באורך של כ-12 קילומטרים, אשר משתרעת ממלון "בלו ביי" שבצפון ועד למכון וינגייט בדרומה של נתניה. רצועת החוף של העיר נתניה הינה שביל חולי וסלעי הגובל בחלקו המערבי במצוק כורכר תלול; זה האחרון מיתמר מגובה של מטרים בודדים לכארבעים מטרים מעל פני הים, בחלק מנקודות רצועת החוף.

מצוק חוף הים בנתניה הנישא, כאמור לגבהים לא רגילים, מהווה חלק מנופה המיוחד של נתניה, ומהווה סימן היכר של העיר. סמוך למצוק ועל בימת המצוק צומחת צמחייה טבעית, כאשר הצמחייה השלטת בה היא פרח "נר הלילה" וחבצלות השרון, אשר מהוות את סימלה של העיר נתניה. בנוסף, בימת המצוק משמשת סביבת גידול לחיות בר שונות, כגון שועלים, קיפודים ומכרסמים שונים. על חלקים ניכרים מבימת המצוק של חוף נתניה בנויה טיילת נתניה המפורסמת ביופייה ובשביליה המשמשים חובבי ריצה ואופניים, כשלצידה של הטיילת בנייני מגורים, בתי מלון, ומבנים ציבוריים חשובים.

שחיקת המצוק

מצוק חוף הים סובל מהליכי שחיקה ובלייה טבעיים. הליכי שחיקה אלה הם תולדה של נגר עילי (בעיקר מי גשמים הזורמים מעל המצוק לעבר פני הקרקע שמתחתיו, תוך חרישת ערוצים עמוקים ומפרצים בגג המצוק, המאפשר את זרימת המים כלפי מטה). אולם, שחיקה זו היא גם תולדה של תופעות טבע נוספות: עליית פני הים עקב ההתחממות הגלובאלית (מה שגורם לחתירה בבסיס המצוק, עד לאובדן יציבותו והפלתו), רוחות עזות, רעידות אדמה ועוד. גם לבני האדם חלק תרומה ישירה לא קטנה בשחיקת המצוק (בנייה על המצוק, כרייה במצוק ופינוי חלקים ממנו לצורך בינוי) ועוד.

כפועל יוצא מהליכי שחיקת המצוק והריסתו ההערכה של גורמי מקצוע היא, כי בין השנים 2002-1958 איבדה בימת מצוק נתניה כ-100 דונמים של קרקע יקרה, שבמונחים כספיים זו נאמדת בלמעלה מ -100 מיליון דולרים ואף למעלה מכך. לא זו אף זו, שחיקת מצוק חוף הים גרמה לגריעה מיציבות המצוק באזורים רגישים בטיילת העיר, בקרבת מבני מגורים ותשתיות עירוניות, דבר המהווה בעיה בטיחותית רצינית, ונזק כלכלי גדול מאוד.

גן שעשועים בנתניה
מבני ציבור ומתקנים ציבוריים בנויים על המצוק השחוק

טיילת ומתקני שעשועים הבנויים על בימת מצוק נתניה

טיפול בבעיית מצוק חוק הים בנתניה הוא עניין בעל חשיבות סביבתית, בטיחותית, חברתית וכלכלית מדרגה ראשונה. אולם, בעיה זו היא לא רק בעייתה של העיר נתניה, אלא גם של ישובים נוספים (לדוגמא: אשקלון, ארסוף, חדרה, בת-ים, בית-ינאי, פלמחים ועוד) ושל מדינות רבות שישוביהן שוכנים סמוך לים, על בימות מצוקים.

Beware of landslide sing on a Netanya sea cliff
שלט סכנה מפולת המזהיר מפני טיילים מפני קריסת המצוק

בשנים האחרונות ממשלת ישראל קיבלה מספר החלטות ליתן פתרונות הגנה ותחזוקה למצוקי חופי הים, בתוכם מצוק חוף הים בנתניה. הוקמה חברה ממשלתית לשם כך: החברה הממשלתית להגנות מצוק חוף הים התיכון בע"מ.

אורן שבת, עורך דין בנתניה,  הגיש עתירה נגד עיריית נתניה לגילוי דו"ח המצוקים; העתירה התקבלה ופרסום דו"ח המצוקים בציבור הגדיל את המודעות הציבורית למצב מצוק חוף הים בנתניה.

מצוק חוף ים נתניה במבט מהטיילת
מצוק חוף הים של נתניה עתיד להיות משוקם

תגובה אחת בנושא “מצוקי חוף-ים נתניה

כתיבת תגובה