תולדות נתניה עד לייסודה

אום ח'אלד נתניה

במשך מאות שנים לא היה איזור העיר נתניה של היום מיושב, למרות היותה שוכנת לשפת הים. הסיבה העיקרית לכך היא

היותו של השטח עתיר בביצות, אשר יובשו רק במהלך המאה ה-20.

למרות הכל, לאיזור נתניה נודעה חשיבות היסטורית למרות הכל. כידוע ארץ ישראל מכונה "ארץ גשר" – כלומר, ארץ המהווה גשר בין שלושת היבשות אסיה, אירופה ואפריקה. בארץ עברו שתי דרכים מרכזיות – "דרך הים" ו-"דרך המלך", כאשר החשובה מביניהן היתה "דרך הים") שעברה לאורך שפת הים התיכון ושימשה הן סוחרים אשר ביקשו להעביר את מרכולתם מאפריקה לאירופה ולהיפך והן צבאות. הרומאים אף שכללו את דרך הים וסללו בה אותה כחלק מרשת הדרכים הרומיות וכינוה "ויה מאריס" (Via Maris).

שטחה של העיר נתניה של ימינו היה כלול בשטח נחלתו המערבית של חצי שבט המנשה, אך לא התקיים בו יישוב מקראי. ע"פ חפירות שנערכו באיזור, כנראה שהתקיים ישוב יהודי באיזור אום ח'אלד במהלך תקופת החשמונאים אשר חרב בימי המרד הגדול ברומאים, על חורבותיו נוסד ישוב שומרוני שגם הוא נחרב.

A house in Um Chaled.JPG
מבנה שנשאר שלם מאום ח'אלד

במהלך מסע הצלב השלישי בראשות המלך ריצ'רד לב הארי מאנגליה נוסד על חורבות הישוב השומרוני מבצר צלבני. המבצר נבנה ע"י לוחם צלבני שמוצאו מאיטליה – רוג'ר הלומברדי (לומברדיה היא מקום מושבה של העיר מילאנו). תפקידו של מבצר זה היה לקשר בין בירת הצלבנים, עכו, ובין העיר הצלבנית הגדולה, ארסוף, אשר נמצאת באיזור הרצליה של ימינו. המבצר חרב במאה ה-13.

במהלך השלטון העותמאני בארץ נוסד כפר ערבי על חורבות המבצר הצלבני בשם אום-ח'אלד. הכפר נקרא על שם אימו של ח'אלד אבן ואליד אשר היה בין מפקדי צבאו של הח'ליף עומר אבן אל-חתאב. הכפר נקרא כך משום שעל פי אמונת המוסלמים שם היה מקום קבורתה.

אום ח'אלד נתניה
חורבות אום ח'אלד נתניה: האם נפוליאון השתכן כאן ?

ב-1799, עברו באום-חאלד כוחות צבאו של נפוליאון בונפרטה בדרכם לעכו לאחר שכבשו את רמלה ויפו. יש לציין, כי לאחר תבוסת נפוליאון בעכו הוא נמלט עם הצי הצרפתי דרך חופי נתניה (הצי עגן בחוף שנקרא כיום "חוף בלו-ביי"), עדות לכך היא עוגן של אחת האוניות שנמצא בחופים אלו.

במאה ה-19 שהה באום-ח'אלד סר מונטיפיורי בדרכו מיפו לחיפה. מאוחר יותר, במהלך מלחמת העולם הראשונה, הפך כל איזור השרון לשדה קרב בין הבריטים ובין הטורקים, כאשר לבסוף נכבשה הארץ בידי הבריטים.

חורשת הסרג'נטים בנתניה
חורשת הסרג'נטים בנתניה – היסטוריה מתקופת המנדט הבריטי

בימי השלטון הבריטי, הוקמה הסתדרות חקלאים בשם "בני בנימין" (על שמם של רוטשילד והרצל), אשר שמה לה למטרה ליישב את איזור אום-ח'אלד. ואכן בשנת 1928 נקנו מרבית אדמות הכפר אום-ח'אלד ע"י הסתדרות בני בנימין בעזרתו הרבה של הנדבן היהודי נתן שטראוס. כאות הוקרה לעזרתו הרבה, נקרא הישוב החדש על שמו של הנדבן – "נתניה".

בזמן רכישת קרקעות אום-ח'אלד הודיע השייח סלאח אל-חמדאן כי הוא ידע שהוא יושב על אדמות של יהודים וכי הכסף אותו הוא מקבל הינו "דמי שמירה" המגיעים לו על שמירת האדמות עבור היהודים.

בעבר משרדי עיריית נתניה שכנו במרכז העיר נתניה, ואילו כיום מרבית משרדי העירייה שוכנים באזור התעשייה פולג. בעתיד, משרדים אלה עשויים לחזור למרכז העיר ולהמתקם בבניין גבוה שיבנה ברחוב רזיאל, על שטח אדמה אשר שימש בעבר את תחנת המשטרה בנתניה, ליד היכל התרבות בנתניה.

Napoleon Bonaparte
נפולאון בונפרטה: נמלט  מנתניה לצרפת לאחר התבוסה בעכו

 

תגובה אחת בנושא “תולדות נתניה עד לייסודה

  1. יופי של מידע. אני בטוח שאם יבואו לכאן ארכיולוגים ויחפשו, הם עוד ימצאו פה המון ממצאים, הרי נתניה מאז ומתמיד היתה על קו הים, שהיה מסלול נסיעה/נדידה של עמים וצבאות. לבטח השאירו פה שרידים, חפצים וכו'. יישר כח גדול על הבלוג המעניין !!!!!

    אהבתי

כתיבת תגובה